fredag den 22. februar 2013

V - Volkswagen

V for Vera - min folkevogn...


Vera er en model 1965 (men en 64'er af årgang), en type 1, model 112 de luxe - og jeg er så glad for den.

Siden konfirmationsalderen har jeg haft en stor svaghed for disse luftkølede køretøjer, som har sin helt egen lyd både når du kører i den, og når du står ved vejkanten og lytter til dem køre forbi.

Et rødt vidunder med soltag var min første folkevogn - den var fra 1959, men blev desværre solgt, da jeg på et tidspunkt ikke havde råd til at have to biler. Jeg fortrød i samme øjeblik den var kørt over kantstenen, og så var målet jo sådan set sat - der skulle spinkes og spares, så jeg igen kunne få en folkevogn.

4 år senere lykkedes det at købe den på billedet her. Og måske var iveren lidt for stor, for i hvert tilfælde gav den nogle startproblemer - der var mange sliddele, som skulle skiftes før den kørte godt, og et par år senere måtte den så sættes i garage - den var ganske enkelt ved at ruste op.

Der har den så stået siden 2007, men i år tror jeg på den kommer ud at køre igen. Huskøb, istandsættelse af hus, tumlingens ankomst og nogle andre ting har gjort at det ikke har været garagen, som har fået første prioritet, men min far er nu gået på pension og har kastet sig over istandsættelsen af min lille blå bil, så nu sker der noget...

Hvis du nu tror, at jeg så slet ikke har kørt folkevogn i alle de år, så snydt!!! Min far har en yndling fra 1954, som jeg har lånt i stor stil - så vi er blevet standsmæssigt luftet :-)

13 kommentarer:

  1. Et pragtfuld vidunder.Er bare liiidt misundelig, suk. Gamle biler har ligesom bare liiiige lidt mere sjæl (men også en masse grimme mislyde og lugte når der går noget i stykker på dem, så er det ligesom min begejstring daler :D)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har levet med de svagheder i maaaaange år nu, og har lært ikke at tage det så tungt, det er en del af charmen :-)

      Slet
  2. Jeg har SÅDAN glædet mig til dig og dit VW indlæg - for det kunne bare ikke være andet! Og din boble er SÅ fin! : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også som et lille barn til forår og start på sæsonen igen :-)

      Slet
  3. Sikke en skøn folkevogn - har en mand som sværger til den gamle boble som han blev fragtet i under hele sin barndom, så jeg har set og hørt meget om den :-) Held og lykke med istandsættelsen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er heller ikke spor i tvivl, en gang bobbel, altid bobbel. Tak :-)

      Slet
  4. Sikke en skøn bil :-)
    Herhjemme glæder manden sig også til foråret, så han kan lufte sin golf 1 cabriolet - ikke så gammel en model som din, men han nyder at køre en tur i den, når vejret er til det ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) min far har også købt sig sådan en, fra 86, han glæder sig også til foråret :-)

      Slet