torsdag den 7. februar 2013

G - Grovboller

Søndag planlagde vi overraskelsesbesøg hos mine forældre. Nybagte boller måtte være sagen.

Teenageren tilbød at bage boller, så det fik hun lov til - og det var ikk' så ring' endda.


Skulle i blive fristet til at prøve selv, så kommer opskriften lige her:

50 gram gær
½ dl lunkent vand
røres sammen

smelt 125 gram margarine
hæld 1½ dl koldt vand i og bland det sammen med gæren

tilsæt
2 æg
1½ tsk salt
1 tsk sukker
½ kg hvedemel (til de grove boller her, var der puttet 1 dl fuldkornshvedemel i, og dermed reduceret i mængden af hvedemel)

Sæt dejen til hævning tildækket et lunt sted i 20 minutter, form herefter bollerne (10 - 14 stk alt efter størrelse) og lad dem efterhæve i endnu 20 minutter.

Bag herefter bollerne i ca. 15 min. ved 200 grader

8 kommentarer:

  1. Mmmm, tænker at jeg måske i eftermiddag skule bage en omgang boller...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne jeg faktisk også godt klare - skal vi synkron-bage? :-)

      Slet
  2. mums de ser lækre ud - kan man låne teenageren til en omgang bagning?!? : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Er jeg helt sikker på du kan - men hun er halvdyr i drift ;-)

      Slet
  3. Mums de ser lækre ud :)
    Kh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. De forsvandt også som dug for solen :-)

      Slet
  4. Tak for opskriften, det er dejligt med boller der kan bages samme dag som man rører dejen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Med min - til tider - mangel på planlægning er det ind imellem en nødvendighed :-)

      Slet