fredag den 15. februar 2013

O - Orkidé

Mange har en enkelt yndlingsblomst - jeg har mange, er faktisk slet ikke sikker på, at jeg kunne vælge, selv hvis jeg blev tvunget.

En af favoritterne er orkidéen, i mange år havde jeg små sølle afblomstrede planter til at stå, som jeg bare ikke kunne få blomst i.

Og da jeg lærte manden at kende, var en af hans kommentarer til de sølle planter, at der jo ikke var noget ved at give mig sådan en, hvis jeg ikke kunne få blomst i den igen - og hvis jeg kunne få blomst i den, så skulle der jo heller ikke købes så mange. Var der nogen der allerede der sagde noget om økonomisk ansvarlighed? 

Nå, men jeg kunne jo ikke have til at sidde på mig, at jeg ikke kunne få blomst i dem igen, så på biblioteket og låne 6 forskellige bøger om, hvordan man holder orkidéer.

"Et fingerbøl vand i kirketiden, og placering i østvendte vinduer" - det er kort fortalt opskriften.

Billede lånt fra Plantorama's hjemmeside


13 kommentarer:

  1. Så lærte jeg også noget nyt. Men... har nu haft flere orkideer stående østvendt -altid med samme sørgelige resultat. Måske jeg skal prøve igen?!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Er sikker på, det er det fingerbøl vand i kirketiden, som gør hele forskellen ;-)

      Slet
  2. Øh kirketårn.... er det hver søndag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kirketid.... får helt lyst til at købe et par nye blomster...til østvinduet..

      Slet
    2. Vi fik nogle stykker i bryllupsgave, og de blomstrer igen nu. Hmm det er ikke nødvendigvis kirketid hver søndag her i huset ;-)

      Slet
    3. Er det allerede et helt år siden nu?

      Slet
    4. Nej, dog ikke endnu. Vi skal lige tre måneder længere hen

      Slet
  3. De er også så flotte, har altid gerne ville have en men har bare aldrig fået en eller købt en :)
    Det kommer nok en dag :-D

    Kh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Sabrina:39 kr for store og flotte orkideer i IKEA....

      Slet