søndag den 17. februar 2013

Q - Quilte

Nu har jeg tidligere nævnt, at jeg ikke har lavet patchwork før, og ej heller bare syet firkanter sammen til et tæppe, så jeg er noget i tvivl om, hvordan jeg skal få lavet, så forstykke og bagstykke ikke skrider fra hinanden.

Tålmodigheden er ikke til at sætte mig ned og sy små finurlige mønster i hånden - måske en gang om 20 år kan vi snakke om det.

Hvad gør i?

I starten tænkte jeg, at Q ville være det sværeste bogstav at finde noget, der passede til - men næh, for prøv lige at se / høre her...



14 kommentarer:

  1. Skøn sang - og flot tæppe. Man kan vel også quilte 'lige ud' på symaskinen, eller?!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er nok mest sådan noget jeg håber på :-)

      Slet
  2. Dejlig morgensang :-) Skøn Tæppe, jeg har heller ikke sat firkanter sammen sådan som du har gjort det der, men når jeg har lavet babytæpper, har jeg kun Quiltet rundt i en "ring" ca 10 cm fra ydre kanten, for det skrider nemlig for mig når jeg gøre mere... har heller ikke tålmodighed til at ri først!! :-) God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ri - det er jo næsten et fy-ord ;-)
      Jeg er nemlig også nervøs for, at det skal skride og jeg så får et skævt tæppe.

      Slet
  3. Det var da en god sang at starte dagen med. Tæppet er da skønt, nu har jo ikke erfaring med quilt - men jeg ville da gøre det på maskinen, som mange gør.

    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? Det med at gøre det i hånden, det er ikke lige det som lokker.

      Slet
  4. Er vild med Bjork. Hun er fantastisk. Og ang quilt så har jeg hellere ikke den store erfaring, men jeg ville også gøre det på maskinen. Og hvor er det da bare blevet flot indtil videre

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) og ja, tror bestemt det bliver maskinen, som må holde for. Så er der vel også en undskyldning for at købe en quilte-trykfod?

      Slet
  5. Ih den sang tænkte jeg på igår, da jeg tænkte på q ord... nogle gange quilter jeg i syningen imellem lapperne, andre gange langs kanterne som en pyntestikning, eller diagonalt fra hjørne til hjørne... men jeg limer alle lag sammen med en spraylim. Har skrevet om det sidste sommer da jeg syede et tæppe...kan ikke huske hvornår..

    SvarSlet
    Svar
    1. Spraylim? Det må jeg lige have googlet - har jeg ikke lige tænkt på. Så er der jo ikke noget som skrider og giver skæve tæpper. Smart.
      Bliver rigtig godt i snart kommer til Jylland, så jeg kan lure nogle flere fifs af ;-)
      Manden snakkede også om diagonal stikning, så måske det er det vi ender i?

      Slet
  6. Jeg har kun prøvet at sy små tæpper (92 x 115), og dem quiltede jeg på maskine (jeg er nemlig ikke til det der håndquiltning, det tager for lang tid!). Jeg har quiltet dem i syningerne. Jeg har selv tænkt lidt på, hvordan jeg mon skal quilte mit store tæppe, for det er nok svært at gøre på maskine. Jeg overvejer at bruge knudequilt. Min veninde har sendt et link til det. Jeg vil lige se, om jeg har din mailadresse endnu, så sender jeg lige et link til dig på mail :-)
    Kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror faktisk jeg er med på det med knudequilt - jeg havde tænkt på at prøve med små knapper, men det bliver nok ikke så behageligt at sidde på...
      Sig til, hvis du ikke kan finde mail adressen :-)

      Slet
    2. Har lige sendt en mail til dig :-)

      Slet