lørdag den 21. januar 2012

Fastelavnsboller klar til godt selskab

I eftermiddag og aften står den på super råhygge i fantastisk selskab. Alle de spiselige opgaver er delt ud til alle deltagere, og vores bidrag er lidt godt til kaffen. Hmm ordet lidt misforstod jeg vist.


Har bagt 2 forskellige slags fastelavnsboller. De første her fandt jeg opskriften på i Hendes Verden nr. 9, 2011. De er fantastiske, og især hvis der er tumlinger imellem som har det med at fedte med kagecreme og andre lækkerier.


Opskriften kommer her:


10-12 stk


25 g gær


2½ dl mælk


40 g smør


1 æg


½ tsk salt


2 tsk sukker


250 g mel


Fyld: 100 g grofthakket chokolade, og 100 - 120 g groftrevet bagemarcipan


Smuldr gæren, og rør den ud i lidt af mælken, Smelt smørret ved lav varme, og tilsæt resten af mælken. Varm blandingen op til den er lunken. Tilsæt det sammenpiskede æg, salt, sukker og halvdelen af melet. (Her er det så jeg går uden for den oprindelige opskrift og smider chokolade og marcipan i også - det gælder bare om ikke at have hænderne i og ælte så længe så chokoladen begynder at smelte.) Ælt resten af melet i, og form dejen til en kugle. Lad den hæve tildækket 1 time.


Som den kvikke læser vil have opdaget, så er mine boller ikke formet pænt - det er fordi jeg ikke putter alt det mel i, som er angivet i opskriften, og jeg sætter mine boller af på bagepladen med en ske. Dejlig rustikt.


Bollerne efterhæver 30 min, tildækket på bagepladen. De bages nederst i ovnen i ca. 10 min ved 225 grader.


Når de er kølet af, kan de naturligvis pyntes med glasur og chokoladeknapper. Her i huset ryger de ned som de er (tumlingehensyn).


Næste hold fastelavnsboller er med fuldfed budding, lavet i går aftes.


Ganske almindelig opskrift på boller (tilsat godt med kardemomme), rullet ud og skåret i firkanter, en god klat budding i midten og så folde folde, lige på bagepladen, hæve lidt igen, og upti vupti er de klar til at blive smidt i ovnen.


Nu ligger de så og køler af, inden de bliver udstyret med god glasur i forskellige farver. (Vaskekluden er pakket og klar til tumlingen).


Sidste kageudfordring er "traktorkagen". Min bedre halvdel fik en traktorkageform i fødselsdagsgave, og den er blevet fyldt med dejen til en Drømmekage - dog med kakaopulver, så den bliver til en chokoladekage. Kunsten er at få den ud af formen og over på fadet uden den går i stykker.


De billeder kommer i morgen (hvis det lykkes ;-)


God lørdag til dig.

1 kommentar:

  1. Mums hvor skal i hygge og smovse. *Lidt* er vist blevet til temmelig meget, men jeg er dog sikker på at du igen klager får af den grund.
    Glæder mig til at se traktorkagen! :)

    SvarSlet